muutoksenaika

Miten onnistua elämäntapamuutoksessa – muistilista

Ihminen on siitä jännä olento, että se ei lakkaa haluamasta uusia asioita. Sinäkin haluat varmasti kehittää itseäsi, tavoitella itsellesi merkityksellisiä asioita ja pyrkiä parempaan?

Suurin haaste menestyksen tiellä on sen tietäminen, mitä haluaa. Jos olet aina tiennyt mitä haluat elämältä ja systemaattisesti edennyt sitä kohti ja onnistunut, onnittelen sinua. Veikkaanpa kuitenkin, että suurimmalle osalle meistä jo tavoitteen selkeä määrittely tuottaa vaikeuksia.

Kuka määrittää unelmasi?

Usein ajattelemme unelmia stereotyyppisten kaavojen mukaan. Taloudellisesta vapaudesta haaveileva saattaa epämääräisesti nähdä itsensä rannalla riippumatossa juomassa kylmää drinkkiä.

Tuntuu, että tämä on yleinen mielikuva ultimaattisesta vapaudesta ja vauraudesta oravanpyörässä polkevien näkökulmasta katsottuna. Mutta kuinka monen unelma tämä oikeasti on? Kuinka kauan jaksaisit tekemättä mitään mitä kauneimmallakaan rannalla?

Lähde siis aina liikkeelle aidosti omista unelmistasi. Ei siitä, miten yhteiskunta, ympäröivät ihmiset tai sinulle/sinusta kerrotut ”totuudet” sinua määrittävät. Ei siitä, mistä naapurin Pirkko unelmoi.

ensimmainen-askel

Elämäntapamuutos

Elämäntapamuutos yhdistetään helposti ainoastaan liikuntaan, ruokailuun ja hyvinvointiin. Elämäntapamuutos voi kuitenkin olla mitä tahansa pyrkimystä parempaan, itsesi kehittämistä ja opiskelua kuten taloudellisen tilanteesi parantamista. Elämäntapamuutos vaatii ennen kaikkea sisäistä motivaatiota.

Sisäistä motivaatiota taas ei ole jos unelmasi ei ole tarpeeksi vahva. Haluatko asiaa tarpeeksi? Jos haluat, siitä on helppo tehdä suunnitelman avulla tavoite. Tavoitteesta taas tulee helpommin todellisuutta kuin epämääräisestä unelmasta.

Motivaation ja suunnitelman lisäksi tarvitset etenemiseen hyviä systemaattisia tapoja ja itsekuria.

Keep your eyes on the prize! Aina kun meinaat lipsua, muista palkinto eli unelmasi, jonka vuoksi palat intohimosta ja jota janoat! Se on syy, miksi teet kaiken. Se on syy, miksi siedät epämukavuutta, väsymystä, epätietoisuutta ja ehkä jopa pelkoa tulevasta. Se on syy, miksi uskallat heittäytyä!

palapeli

Muistilista

Annan sinulle seuraavaksi muistilistan, jota seuraamalla elämäntapamuutoksessa on helpompi pysyä. Muistilistaa noudattamalla elämäntapamuutoksesta tulee lopulta tulee pysyvä tapa, jossa haluat olla pakottamattakin!

  1. Kirjaa ylös tavoite niin, että jokainen jolle sen selität yhdellä lauseella, ymmärtää sen. Hyvä tavoite sisältää kaiken tarvittavan muttei mitään ylimääräistä. Älä rönsyile tai selittele. Hyvä tavoite voi esimerkiksi olla: Pudotan 3 kiloa lisäämällä kasviksia, juomalla enemmän vettä, pienentämällä annoskokoani ja välttämällä aterioiden välistä napostelua.
  2. Hyvällä tavoitteella on myös selkeä aikaraja: Pudotan seuraavan 3 kuukauden aikana 3 kiloa lisäämällä kasviksia, juomalla enemmän vettä, pienentämällä annoskokoani ja välttämällä aterioiden välistä napostelua.
  3. Pidä itsesi tilivelvollisena. Kerro projektistasi muille. Mitä enemmän asiaa hehkutat ja mainostat, sitä todennäköisemmin myös toteutat suunnitelmaasi. Saat myös kannustusta ja muut oppivat tukemaan sinua oikealla tavalla, esimerkiksi olemalla tarjoamatta sinulle sipsejä ja olutta illanistujaisissa.
  4. Seuraa etenemistäsi. Kirjaa tavoitteet ja deadline ylös paperille ja sovi itsesi kanssa osa-tavoitteista. Esimerkiksi: tästä päivästä yhden kuukauden päästä olen pudottanut vähintään yhden kilon ja saanut terveellisemmistä elämäntavoista rutiinin.
  5. Palkitse itseäsi (oikeilla tavoilla) hyvästä menestyksestä. Painonpudottajan ei välttämättä kannata palkita itseään herkuilla. Toisaalta pysyvään ruokavaliomuutokseen kuuluu myös herkuttelu. Sinä tiedät, mikä on sinulle paras tapa. Onko se esimerkiksi hyvän kirjan ostaminen, lasillinen viiniä tai vaikkapa käyttämättä jääneiden herkkurahojen sijoittaminen indeksirahastoon?
  6. Ympäröi itsesi kannustavilla ihmisillä, jotka ovat joko käyneet läpi saman tai käymässä samaa läpi. Liity Facebookin eri ryhmiin, käy keskustelua netin palstoilla ja anna palautetta bloggaajille. Voit myös perustaa oman tukiverkoston yhdessä muiden kanssa.
  7. Jos mahdollista, hanki itsellesi mentori. Mentori voi olla yhtä hyvin joku sinua kiinnostavassa elämäntapamuutoksessa kokeneempi tai viisaampi ystävä tai tuttu kuin alan palkattu ammattilainen. Kuntoremontissakin palkkaat pt:n tai ravintovalmentajan. Mikset tekisi samaa myös elämäsi muilla osa-alueilla?
  8. Opiskele aihetta päivittäin. Ole utelias ja sinnikäs, vaikket alkuun ymmärtäisikään, mistä on kyse. Ahkeruutesi palkitaan. Ajattele pääpalkintoasi: miten opiskelemasi asiat vievät sinua lähemmäs unelmaasi? Joka päivä olet tiedollisesti rikkaampi ja lähempänä tavoitteen toteutumista.
  9. Pidä yllä motivaatiotasi. Meditoi, tee unelmakartta, manifestoi ja visualisoi unelmiasi ja ennen kaikkea suhtaudu nöyrästi, uteliaasti ja avoimesti muutokseen. Sen sijaan, että keskittyisit kaikkeen mitä muutoksessa mahdollisesti menetät (kermasarvet, sipsit ja lonkerot?), näe, mitä kaikkea upeaa voit saavuttaa! Ole kiitollinen jokaisesta pienestä askeleesta eteenpäin ja mikä tärkeintä, myös jokaisesta vastoinkäymisestä! Miksi vastoinkäymisistä? Ne vievät sinut epämukavuusalueelle, ne haastavat sinut ja joudut käymään läpi todellisia arvojasi. Ja juuri sen takia epämukavuusalueelle joutuminen on ensiarvoisen tärkeää! Muista: timantitkin syntyvät paineen alla.
  10. Muista, että kyseessä on matka. Astut välillä montakin askelta taaksepäin ja teet virheitä. Mutta tiedätkö mitä? Se kuuluu asiaan. Kaiken uuden oppimiseen kuuluu jossain vaiheessa, että tunnet olosi avuttomaksi, ehkä jopa huonoksi. Et osaa tai kaikki on vaikeaa. Tärkeintä ei suinkaan ole se, että suoriudut koko ajan täydellisesti vaan se, nousetko ylös ja yrität uudestaan. Häviäjän ja voittajan välillä on hienonhieno ero – se, nouseeko ylös maasta ja yrittää uudelleen vaiko ei.
  11. Älä vertaa itseäsi muihin. Tämä on sinun matkasi. Sinulla on valta olla parempi ja onnellisempi sinä. On aivan sama, miltä naapurin Pirkko näyttää, paljonko hän painaa, miten hän treenaa ja syö. Tämä on SINUN elämäntapamuutoksesi.
  12. Tunnista heikot hetkesi ja analysoi ne. Syötkö suruun? Sabotoitko itse omaa talouttasi, koska pelkäät? Asuuko sisälläsi pieni vähättelijä, joka dissaa kaiken tekemäsi? Kannustan sinua harrastamaan itsetutkiskelua. Miksi toimit miten toimit? Miksi et ole onnistunut aiemmin? Mikä tekee tästä kerrasta erilaisen? Mitä parempia ja vaihtoehtoisia selviytymistapoja löydät heikkoihin hetkiin, jolloin todennäköisimmin retkahdat?
  13. Pysy suunnitelmassa. Paitsi jos huomaat, ettei se toimi. Silloin teet uuden suunnitelman ja aloitat alusta. Matka tavoitteeseen voi olla mutkainen. Askel askeleelta se kuitenkin etenee, kun vain luotat prosessiin.
  14. Muista armollisuus. Se ei tarkoita laiskuutta, matalimman aidan kautta menemistä tai totuuden kieltämistä. Armollisuus tarkoittaa sen ymmärtämistä, että tehty on parempi kuin täydellinen. Elämäntapamuutos on aina paras aloittaa pieninä suupaloina ja yksi muutos kerrallaan.

Toivotan sinulle onnea ja menestystä elämäntapamuutoksessasi!

Nelson-Mandela