Madonna

Äidin identiteettikriisi

Äiti huolehtii, hoivaa, lohduttaa ja ravitsee.

Äiti ajattelee aina lastensa parasta.

Äiti sietää ja äiti on kärsivällinen.

Äidin päivät toistuvat samanlaisina viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Äiti väsyy jatkuviin huonosti nukuttuihin öihin, nuorimman koliikkiin ja uhmaikäisen kiukutteluun.

Äidistä tuntuu, että on niin yksin äitiydessä.

Äiti ajattelee, että kukaan ei näe tai kuule häntä, oikeasti.

Äidistä tuntuu, että häntä pidetään itsestäänselvänä.

Äidistä alkaa tuntua, että koti ja rakkaat lapset ovat vankila.

Äiti havahtuu ja tajuaa, että on kadottanut itsensä äitiyteen.

Äidistä tuntuu, että kukaan ei välitä hänen tarpeistaan.

Äiti ajattelee, että kukaan, varsinkaan mies, ei ymmärrä.

Äiti turhautuu.

Äiti kiroaa.

Äiti menettää hermonsa.

Äiti itkee.

Äiti syyllistyy.

Äiti huolehtii ja suorittaa entistä enemmän.

Äiti venyy äärimmilleen. Vielä jaksaa.

Ja jaksaa.

Jaksaako?

identiteettikriisi

Äidin identiteetti – onko sitä?

Tässä artikkelissa kirjoitan sinulle väsynyt äiti, joka hoidat lapsia kotona. Olet todennäköisesti ollut kotona lasten kanssa jo jonkin aikaa. Saatat olla turtunut raskaaseen arkeen, joka pyörii lastesi ehdoilla.

Kirjoitan sinulle äiti, josta tuntuu, että minuutesi on pikku hiljaa hävinnyt äitiyden myötä. Puhun siitä, kun äitinä oleminen tuntuu valtaavan koko identiteettisi. Olet ehkä (odotetustikin?) tukahduttanut omat unelmasi, toiveesi ja pyrkimyksesi äitiyden aikana.

Minuutesi kadottaminen tai kyseenalaistaminen voi ilmetä vaikkapa väsymyksenä, masennuksena, mielekkyyden puutteena, tylsyytenä, motivaation kadottamisena, aggressiona tai passiivis-aggressiivisuutena, turhautumisena ja ahdistuksena tai lohduttomana yksinäisyyden tunteena.

Rakas identiteettikriisiä läpikäyvä, väsynyt äiti. Haluan auttaa sinua löytämään itsesi uudelleen! Sillä et ole yksin. Meitä on paljon.

Aloitan antamalla muutamia erilaisia esimerkkejä äitiydestä.

Sen jälkeen annan sinulle parhaat neuvoni, miten löytää itsensä ja oma äänensä uudelleen äitiyden lomassa.

Jos kuitenkin olet tyytyväinen arkeesi lasten kanssa ja tiedät tasan tarkkaan kuka olet ja mitä haluat sekä saat toteutettua itseäsi, onnittelen sinua! Luultavasti et silloin tarvitse apuani. Voit toki lukea artikkelini joka tapauksessa.

Huomaa, etten ole mielenterveyden tai hoitoalan asiantuntija. Mikäli tunnet, että tarvitset ammattiapua mielen hyvinvointiin ja arjessa jaksamiseen, pyydä rohkeasti apua joko neuvolastasi tai jommasta kummasta alhaalla mainituista:

MLL:n Vanhempainpuhelimen numero: 0800 92277

Suomen Mielenterveys ry:n kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa numerossa 09 2525 0111.

Äitiys

Hyvän äidin odotetaan yhä tänäkin päivänä olevan lämmin, rakastava, pyyteetön ja aina läsnä lapsilleen. Äiti laittaa lapsensa aina ensimmäiselle sijalle.

Jokaisen äidin takana on ihminen, jolla on identiteetti ja tarpeet, toiveet ja unelmat myös äitiyden lomassa ja sen ulkopuolella. Ruuhkavuosina äidin identiteettiä muokataan kovalla kädellä.

mammal-mum

Pääministerin äitiys

Sanna Marin kertoi aikoinaan, että äitiys-ja vanhempainvapaalla vietetty aika on ollut hänen elämänsä onnellisinta aikaa. https://sdp.fi/fi/vanhempainvapaalla-oleva-sanna-marin-tama-on-ollut-elamani-onnellisinta-aikaa/.

Aamulehti kirjoitti samoihin aikoihin, kuinka Marin yllättyi äitiyden haastavuudesta:

Ennen pienen tytön syntymää Marin tottui ahertamaan pisimmillään 16-tuntisiksi venyneitä työpäiviä. Ensimmäisen kauden kansanedustaja, Sdp:n tulevaisuuden ministeriksi ennakoitu Marin suunnitteli kirjoittavansa kotisohvalla poliittisia kannanottoja esikoisensa syntymän jälkeen.

Vaan kuinkas kävikään?

Äitiys on ollut 24/7-työtä. Todellakaan kyse ei ole äitiyslomasta tai -vapaasta, vaikka sitä sanotaan lomaksi ja vapaaksi. Äitiys on täyttä työtä. Koko perhe voi hyvin, mutta kuukausi on ollut hirveän työllistävä. Itselleni tuli yllätyksenä se, että pienen vauvan kanssa menee ihan kaikki aika. Ennen kuin tulin äidiksi minulla oli ajatus, että vauvat nukkuvat paljon ja ehtisin kirjoittamaan ja päivittämään poliittisia juttuja, Marin kertoo hymyillen.” Lähde: https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007295006.html

Somevaikuttajan äitiys

Piritta Hagman julkaisi tammikuussa Instagram-tilillään uutisotsikoihinkin päässeen itkuisen kuvan väsyneestä äidistä, itsestään. Postaus keräsi paljon kommentteja ja ymmärrystä.

Äitien kyyneleet. Kukaan ei koskaan näe niitä. Ne itketään, kun lapset ovat menneet nukkumaan tai eivät vielä ole heränneet. Ne vuodatetaan auton ratissa, kun kukaan ei näe. Työmatkalla, kauppareissulla. Vessassa salaa, kun joku jo koputtaa ovelle ja pyytää jotain. Niinä harvoina hetkinä, kun olemme yksin,” Hagman aloitti.

Piritta kirjoitti myös: Äitien väsymys, uupumus ja kyyneleet jäävät 99% huomaamatta kaikilta läheisiltäkin. Me emme halua lasten huolehtivan. Me emme halua tunnustaa ettemme jaksa. Emme olla heikompia kuin muut, jotka suorittavat saman hymyn takana kuin mekin, kun kyyneleet on taas pyyhitty pois. Joskus emme halua itsekään uskoa, että kaikki mistä unelmoimme pitkään on näin raskasta. Tai sen unelman kariutuminen.”

Lähde: https://www.is.fi/viihde/art-2000007770287.html

kenguru-mamma

Presidentin äitiys

Tarja Halonen pohtii uudessa tv-ohjelmassa äitiyttään ja uran merkitystä siihen.

Olen luultavasti yhtä huono isoäiti kuin olin äitikin”, hän arvioi.

Hän perustelee näkemystään sillä, että lapset ja lapsenlapset joutuvat jakamaan äitinsä ja mumminsa kaikkien kanssa, artikkelissa todetaan.

Halonen jatkaa:”Tästä mä voin kiittää tai syyttää omaa äitiäni, joka sanoi aina, että yleensä ottaen kaikki äidit rakastavat lapsiaan, mutta hyvät äidit rakastavat kaikkia maailman lapsia.”

Haastattelussa Halonen kertaa myös, kuinka kotimaassa suhtauduttiin naispresidenttiin. Häneltä muun muassa kysyttiin, miten hän voi yhdistää politiikan ja perhe-elämän.

Totesin, että mun lapset on aikuisia, ja toivottavasti myös mieheni.”

Lähde: https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000007921878.html

Uranaisen äitiys

Kaari Utrio kertoo juuri ilmestyneessä elämänkerrassaan Kaari (Haavikko A-L, Siltala 2021), kuinka ensimmäisen avioliiton päättyessä hänen pienet poikansa jäivät lasten isälle. Kaari ei nähnyt lapsiaan puoleen vuoteen. Päätös oli hänen omansa ja hän ajatteli poikiensa parasta. Kaarin omien sanojen mukaan ex-mies oli parempi isä kuin Kaari oli äiti. Omasta mielestään hän oli sopimaton äiti. Ratkaisu kuitenkin sattui ja kirjailija ei saanut poikiansa mielestään. Kaarilla oli tapaamisoikeus lapsiinsa, mutta se ei tuntunut oikein toimivan. Vasta ex-miehen uuden puolison kanssa löytyi toimiva yhteys.

Sinä olet hyvä äiti pojille. Heidän kiintymyksensä Sinuun näkyy, ja se on varmasti ansaittu”, Kaari Utrio kirjoitti kirjeessa uudelle puolisolle.

Kirjailija kuitenkin kertoo elämänkerrassaan, että teki väärin poikiaan kohtaan luopuessaan heistä erossa.

Lähde: https://www.is.fi/viihde/art-2000007905619.html

mother

Identiteettikriisi – ratkaisu

Oman itsensä löytäminen ei ole pikajuoksu vaan pikemminkin maraton. Identiteetti muokkaantuu myös eri elämäntilanteiden mukaan. Arvomme, unelmamme ja ajatuksemme muuttuvat. Heikkoina hetkinä olemme ehkä kadoksissa, hyvinä hetkinä taas olemme voimissamme ja luottavaisia.

Äitien identiteettikriisi liittyy usein vahvasti jaksamiseen, oman ajan ja tilan puutteeseen ja omien arvojen ja pyrkimysten toteuttamisen vaikeuteen. Totta kai myös ympäröivät olosuhteet, kuten rahattomuus tai kriisi parisuhteessa vaikuttavat vahvasti.

En siis voi luvata sinulle pikalääkettä. Voit kuitenkin aloittaa itsetutkiskelun ja jokapäiväisen elämäsi kohentamisen antamillani vinkeillä.

Matka oman pään sisälle voi olla vaikea. Varsinkin elämän kipukohtia on vaikea tunnustaa ja myöntää itselleen, vaikka ne jo tietääkin jollain tasolla. Tärkein edistysaskel lähtee kuitenkin aina siitä, että kartoitetaan lähtötilanne rehellisesti ja tunteilematta.

Itsetutkiskelun lisäksi tärkeää on kykyjesi ja resurssiesi mukainen terveellinen elämä. Ulkoilu, liikunta, pääasiallisesti terveellinen ja monipuolinen ravinto ja lepo.

  1. Tunnista oma osaaminen ja luota kykyysi oppia uutta

Jenni Janakka on muun muassa käsikirjoittaja, bloggaaja ja Naisille suunnatun Röyhkeuskoulun kehittäjä ja ohjaaja. Röyhkeyskoulussa opetetaan muun muassa sanoittamaan oma osaaminen ja luottamaan siihen. Hewlett-Packard on tutkinut, että miehet hakevat työpaikkaa, jos täyttävät 60% kriteereistä. Naiset taas vaativat itseltään 100% osaamista.

Ei ole siis ihme, että naiset usein vähättelevät itseään tai eivät osaa nimetä osaamistaan. Kierolla tavalla yhteiskunnassamme (ja usein myös naisten omassa päässä) elää esimerkiksi sitkeästi käsitys, että miehet ovat jotenkin synnynnäisesti taitavampia matemaattisessa päättelyssä. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa! Janakka kannustaa kursseillaan naisia luottamaan siihen, että kaikkea voi oppia ja jokaisella on jo valmiiksi jotain osaamista. Osaaminen tulisi myös pystyä sanomaan ääneen!

Oman osaamisen voi tunnistaa vaikkapa seuraavilla kysymyksillä:

Mikä on minulle helppoa?

Missä asiassa muut pyytävät apuani?

Mikä saa minut innostumaan kerta toisensa jälkeen?

Mistä asiasta haluan oppia lisää?

Luonnollisesti voit myös kysyä muiden mielipidettä.

Lisää Janakan Röyhkeyskurssista voit katsoa täältä:

  1. Hakeudu kannustavaan ja osaavaan seuraan ja luo sosiaalisia suhteita

Janakka myös kannustaa työskentelemään taitavien ihmisten kanssa, sillä heiltä oppii. Janakka on vahvasti sitä mieltä, että naisten ei tulisi vähätellä toisiaan, vaan päinvastoin kannustaa. sillä Toisen osaaminen ei ole sinulta pois! Työskentely voi tarkoittaa kotiäidille vaikkapa kontaktien ylläpitämistä työkavereihin tai jotain ihan muuta, esimerkiksi liittymistä Facebookin ryhmään, josta saat vertaistukea ja hyviä vinkkejä.

Ja tiedoksi, äidin ei ole pakko liittyä mammaryhmään tai vauvakerhoon, jos ei halua! Usein yksi äitiyden ahdistuksen syistä onkin juuri se, että elämään ei mahdu muuta kuin lapset. Silloin viimeinen asia, mitä tarvitaan on lisää puhetta lapsista.

Muita Röyhkeyskoulun perustajan oppeja naisille ovat muun muassa:

  • Kerro mielipiteesi (älä mielistele muita). Äitiydessä tämä tarkoittaa sitä, ettet oleta tai ota marttyyrin asemaa. Pyydä suorasanaisesti apua. Kerro mielipiteesi asioista selkeästi ja itsevarmasti.
  • Valitse taistelusi. Arjessa ei kannata vaatia täydellisyyttä kaikessa itseltään tai puolisoltaan. Priorisoi.
  • Älä päätä toisten puolesta. No okei, lasten puolesta päätät äitinä. Älä kuitenkaan oleta lukevasi toisen aikuisen ajatuksia. Hänkään tuskin lukee sinun. Kommunikaatiolla ratkaistaan monta ongelmaa ja kompromissi tyydyttää kumpaakin osapuolta.
  • Tiedä, että opit. Oppia voi melkein mitä vain kun vain tahtoa on tarpeeksi.
  • Vältä konditionaaleja (konditionaali on epävarma ilmaisumuoto).
  • ”Epävarmuus asuu lihaksissa. Ei turhaan sanota, että ryhti kuntoon ja tissit ulos.” Fyysinen vahvuus kasvattaa usein henkistä vahvuutta ja sinnikkyyttä. Suosittelen edes pientä päivittäistä treenisessiota. Se saa sekä mielesi että kehosi voimaan paremmin. Jos seisomme lysyssä, hartiat edessä ja kädet ristissä, viestimme epävarmuutta. Jos siis haluat viestiä itsevarmuutta, seiso suorassa ja nosta katse ylös. Ryhdikkään asennon saavuttamisessa lihaskuntotreenillä on aivan oleellinen merkitys. Hengityskin kulkee paremmin ja olet rennompi. Rentoutuneena et jaksa stressata jokaisesta pikkuasiasta. Lähde: https://www.aamulehti.fi/tyoelama/art-2000007293861.html
joutsen-mamma
  1. Perehdy self-help kirjallisuuteen

Itseapukirjallisuus tarjoaa laajan valikoiman apuvälineitä itsereflektioon sekä omien tunteiden tunnistamiseen ja sanoittamiseen. Suosittelen erityisesti positiivisen psykologian näkökulmasta kirjoitettuja teoksia kuten Vappu Pimiän ja Johanna Huhtamäen Valonantajat – kiitä unelmasi todeksi (Otava, 2019).

  1. Ole terveesti itsekäs ja opettele sanomaan ei

Jos kärsit ns. kiltin tytön syndroomasta, olet tottunut suorittamaan, miellyttämään, auttamaan ja uhrautumaan. Nyt on aika lopettaa se. Olemalla terveesti itsekäs parisuhteessa ja perheessa voit paremmin. Kun äiti voi paremmin, koko perhe voi paremmin. Olet rennompi, hauskempi ja nautit elämästä enemmän kun lopetat uhriutumisen ja yltiöpäisen suorittamisen. Usein kovimmat vaatimukset tulevatkin omasta alitajunnastamme. Muista, ettet voi muuttaa toista, vain itseäsi. Opettele siis tekemään asioita helpomman kautta, jolloin aikaa jää enemmän myös itsellesi.

  1. Harrasta mindfulnessia

En voi kyllin korostaa, kuinka suuri merkitys pienillä teoilla voi olla. Aloitin mindfulness meditaatio-harjoitukset alkuvuodesta, vaatimattomia 5-10 minuutin harjoituksia useita kertoja viikossa. Niiden seurauksena osaan olla levollisempi ja tyytyväisempi. Kun oppii rauhoittumaan kiireen keskellä, usein ymmärtää, että pahin kiire saattaakin olla omassa päässä.

  1. Toteuta itseäsi päivittäin

Aktiivinen osallistuminen ja vaikuttaminen sekä tavoitteisiin pyrkiminen ja niiden saavuttaminen, päämäärät ja unelmat, mielekkyys ja elämän tarkoituksenmukaisuus, pystyvyyden ja hallinnan tunne, kyvykkyys sekä luottamus omiin taitoihin kaikki yhdessä edesauttavat äidin voimaantumista, jonka yksi osa-alue on identiteetti. Lähde: Kulmala, Leila (2018).

Kaikki yllämainitut ovat myös tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Kun tavoittelet yhtä, saavutat toisen. Pysy siis liikkeessä, tavoittele unelmiasi ja tee jotain niiden eteen joka päivä. Tiedän, äitiys asettaa joskus ahtaatkin raamit omille pyrkimyksille. Omien pyrkimysten tavoittelu ei silti ole mahdotonta. Muista, että tehty on parempi kuin täydellinen.

heppa-mamma
  1. Pyri elämään omien arvojesi mukaisesti

Omia arvoja vastaan toimiminen kuluttaa. Omien arvojen mukainen elämä taas voimaannuttaa ja antaa merkityksen tunteen.

  1. Opiskele päivittäin jotain uutta

Pidät aivosi virkeinä ja terveinä ja pidät yllä osaamistasi, kun otat tavoitteeksi opiskella joka päivä jotakin. Alkuun riittää vaikkapa 10 minuutin lukuhetki päivittäin. Oli aiheesi sitten sijoittaminen, yrittäjyys, pitsinnypläys, kennelin perustaminen tai uuden ruokalajin haltuunotto, opiskelu ei ikinä ole turhaa. Luontevinta on valita aiheita, joissa jo valmiiksi olemme hyviä. Parhaiten aivot tekevät työtä, kun opiskelet jotain aivan uutta ja sinulle vierasta.

Kun toistat rutiinia noin kahden viikon ajan, olet mitä todennäköisimmin luonut itsellesi jo vahvan rutiinin, jota haluat pitää yllä.

  1. Varmista taloudellinen turva

Jos et ole tottunut ajattelemaan rahaa ja sen merkitystä tulevaisuudellesi, nyt on aika aloittaa. Taloudellinen turva luo varmuutta elämään ja antaa sinulle hallinnan tunteen, joka vaikuttaa voimakkaasti positiiviseen minäkuvaan. Voit aloittaa vaikkapa tarkastamalla tämänhetkisen eläkekertymäsi osoitteesta https://www.tyoelake.fi/ . Myös Takuusäätiön sivuilta löydät hyviä vinkkejä oman talouden hallintaan:https://www.takuusaatio.fi/

  1. Käytä aikasi ja rahasi asioihin, joilla on oikeasti merkitystä tai joiden avulla saat enemmän jompaa kumpaa

Äitinä kätesi ovat täynnä tekemistä ympäri vuorokauden. Juuri sen vuoksi onkin hyvä idea opetella erilaisia ajanhallinnan menetelmiä ja priorisointia. On sanottu, että ihmisen kallein resurssi on aika. Sitä kun ei ikinä saa lisää vaan meillä kaikilla on sitä rajoitetusti. Kun aikamme loppuu, se loppuu. Raha taas on resurssi, jota ehkä tällä hetkellä on aivan liian vähän mutta jota todellakin voi saada lisää.

Kumpaakaan resurssia ei kannata tuhlata itsellesi merkityksettömiin asioihin. Turha roina ahdistaa ja sitoo. Turhat sitoumukset ahdistavat ja sitovat. Ymmärsit varmasti jo pointtini.

norsu-mamma

Loppuyhteenveto

Tässä artikkelissa halusin auttaa sinua löytämään äitiydessä hukkaaman identiteettisi uudelleen. Kävimme läpi erilaisia tarinoita äitiydestä. Sen jälkeen tarjosin sinulle erilaisia vinkkejä, joiden avulla löytää uudelleen oma äänesi ja merkityksesi myös äitiyden ulkopuolella.

Rakas väsynyt äiti, toivon vilpittömästi, että osasin olla avuksi.

Kiitos.

You can have it all. Just not all at once.

Oprah Winfrey

Roar

Lähteet:

Eräänä päivänä Jenni Janakka huomasi olevansa fiksu – hänen Röyhkeyskoulussaan opetetaan olemaan vähättelemättä muita naisia

https://www.aamulehti.fi/tyoelama/art-2000007293861.html

Vanhempainvapaalla oleva Sanna Marin: Tämä on ollut elämäni onnellisinta aikaa:

Vanhempainvapaalla oleva Sanna Marin: Tämä on ollut elämäni onnellisinta aikaa

Piritta Hagman julkaisi itkuisen kuvan – avautuu vaietusta aiheesta

https://www.is.fi/viihde/art-2000007770287.html

Presidentti Tarja Halonen arvioi: ”Olen luultavasti yhtä huono isoäiti kuin olin äitikin”

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000007921878.html

Puoli vuotta erossa lapsista

Kirjailija Kaari Utrion pienet pojat jäivät isälleen avioerossa.–Tein väärin teitä kohtaan, että luovuin teistä erossa, hän paljastaa elämäkerrassaan.

https://www.is.fi/viihde/art-2000007905619.html

Kulmala, Leila. Äitiys, voimaantuminen ja tuki – Voimaantumisen merkitys äitiydessä. Opinnäytetyö Syksy 2018 SeAMK. Sosiaali- ja terveysala Sosionomi (AMK): http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820565

Luettavaa:

Moninaiset äidit – tutkimukset laajentavat kuvaa äitiydestä

https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2020/05/moninaiset-aidit-2013-tutkimukset-laajentavat-kuvaa-aitiydesta

Huono äiti